Ons bestuur
Onze school behoort tot de Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio waaronder nog 30 andere basisscholen, 8 scholen voor voortgezet onderwijs en 2 scholen voor speciaal (voortgezet) onderwijs.
Missie en visie OOZ staat voor goed onderwijs. Onze leerlingen, hun ouders of verzorgers, onze maatschappelijke partners, de maatschappij: ze verwachten van ons dat we de leerlingen zover brengen dat ze hun plaats in de wereld in kunnen nemen. En die verwachting willen we waarmaken. Dat kan alleen als we ervoor zorgen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Dat vraagt om onderwijs dat verder gaat dan taal- en rekenscores alleen of het halen van een diploma. We onderscheiden drie domeinen; drie velden waarin we doelen kunnen stellen aan ons onderwijs. 1. Kwalificatie Het eerste domein is dat van de kwalificatie. Daarbij gaat het om het verwerven van kennis, vaardigheden, waarden en houdingen. Het behalen van een diploma is voor veel van onze leerlingen daarbij een belangrijk doel. 2. Socialisatie Socialisatie is het tweede domein. Hier gaat het erom dat we door het onderwijs deel worden van bestaande tradities en praktijken, van manieren van doen en manieren van zijn. Anders gezegd: leerlingen worden erop voorbereid om deel uit te maken van de samenleving. 3. Subjectificatie Het derde domein is dat van de Subjectificatie. Hier gaat het over persoonsvorming: over emancipatie, over vrijheid en verantwoordelijkheid, over de vraag hoe het kind zich ontwikkelt in relatie tot de hem omringende wereld. Onze stichting ziet drie krachtige thema’s als de pijlers van onze visie en als de basis voor het onderwijs van de toekomst. Deze thema’s vormen mede onze plannen voor de toekomst op OBS Het Palet: |
1. Relatie
“Alleen ga je sneller, samen kom je verder.” Een goede relatie tussen de leraar of docent en de leerling brengt kinderen tot leren en ontwikkelen. Die basisregel van de pedagogiek kenmerkt OOZ als organisatie: we doen het samen, vanuit relatie. Zo leren we verder en ontwikkelt onze organisatie zich. Die gezamenlijkheid geldt ook voor onze visie op de positie van het openbaar onderwijs in de samenleving: we zijn van de samenleving en we zijn er voor de samenleving. In die zin hebben we als openbaar onderwijs een bijzondere opdracht. Niet alleen is het openbaar onderwijs er voor alle leerlingen, ongeacht hun sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Ook is het onze opdracht om onze leerlingen te leren dat ze onderdeel zijn van een groter geheel, van een samenleving, van een traditie. Dat is, in essentie, de socialiserende functie van het onderwijs. Relatie is een kernbegrip in de visie van OOZ op de wereld om ons heen. We gaan relaties aan, op alle niveaus, omdat we de kracht vinden in de samenwerking. We zijn daarin een betrouwbare partner. Voor collega-besturen in het passend onderwijs, voor het bedrijfsleven in de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt, en voor onze partners in het sociaal domein in de zorg voor kinderen die in de knel komen. 2. Eigenaarsschap Eigenaarschap is een kernbegrip in onze organisatie. Eigenaarschap binnen OOZ betekent dat we verantwoordelijkheid nemen, voor onszelf en voor elkaar. Het betekent ook dat we ons bewust zijn van onze rollen, in ons team, in onze scholen, in onze samenleving. In dit begrip vinden we ruimte en energie om te innoveren en te experimenteren. Eigenaarschap is ruimte geven en faciliteren als mensen kansen willen pakken. Maar eigenaarschap betekent ook dat we aanspreekbaar zijn op onze rollen en verantwoordelijkheden. We geloven dat we door die balans tussen ruimte en rekenschap onze leraren en leidinggevenden in positie brengen om goed onderwijs te verzorgen. 3. Maatwerk Elke leerling op een OOZ-school krijgt een onderwijsaanbod waarmee hij het beste tot zijn recht komt. Dat is onze ambitie. Dat betekent niet dat elk kind een unieke, persoonlijke leerroute heeft; de socialiserende functie van het onderwijs betekent juist dat onze leerlingen samen leren en groeien. Wel leveren we maatwerk. We zorgen dat het onderwijs aansluit bij de talenten en ambities van onze leerlingen, terwijl we daarbij de balans houden met de kwalificerende functie van het onderwijs. Ook in die zin zijn we een inclusieve onderwijsorganisatie: leerlingen vinden hun plek bij OOZ. Voor meer informatie kunt u kijken op de site van Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio: www.ooz.nl of neem een kijkje in het Nieuw Strategisch Beleidsplan 2019-2022. |